Seminarium dyplomowe I 1
- Prowadzący: dr hab. inż. Danuta Zakrzewska
Podstawy przetwarzania dużych zbiorów danych 20/21 L - studia stacjonarne
- Prowadzący: dr inż. Marcin Kwapisz
- Prowadzący: mgr inż. Karolina Nowak
- Prowadzący: dr hab. inż. Agnieszka Wosiak
- Prowadzący: mgr inż. Rafał Woźniak
Aplikacje w językach interpretowanych
Celem przedmiotu jest kształtowanie umiejętności modelowania, budowania i przygotowania do wdrożenia aplikacji w językach interpretowanych
- Prowadzący: dr inż. Łukasz Chomątek
- Prowadzący: mgr inż. Wiktor Wandachowicz
Dwuwymiarowe gry komputerowe
- Prowadzący: mgr inż. Norbert Borowski
- Prowadzący: dr inż. Krzysztof Guzek
- Prowadzący: dr inż. Dominik Szajerman
- Prowadzący: dr hab. sztuki inż. Rafał Szrajber
Informatyzacja w przedsiębiorstwach, informatyka, studia stacjonarne
Celem przedmiotu jest zapoznanie z zagadnieniami związanymi ze strukturą organizacyjną i obiegiem informacji w firmach. Studenci nabędą wiedzę dotyczącą roli systemów informatycznych w przedsiębiorstwach i wszelkich aspektów związanych z planowaniem, wdrażaniem i integracją systemów informatycznych. jako podstawowego narzędzia wspomagającego sterowanie przepływem informacji.
- Prowadzący: dr inż. Marcin Cegielski
- Prowadzący: dr hab. inż. Danuta Zakrzewska
Inteligentna analiza danych [@CTI]
Inteligentna analiza danych
- Prowadzący: dr inż. Przemysław Nowak
- Prowadzący: Oleksandr Pankiv
- Prowadzący: dr hab. inż. Bartłomiej Stasiak
- Prowadzący: dr inż. Kamil Stokfiszewski
- Prowadzący: prof. dr hab. inż. Piotr Szczepaniak
- Prowadzący: mgr inż. Paweł Tarasiuk
- Prowadzący: dr inż. Arkadiusz Tomczyk
Internet rzeczy i aplikacje mobilne
Internet rzeczy i aplikacje mobilne
Zachęcam wyboru przedmiotu obieralnego "Internet rzeczy i aplikacje mobilne", który powstał w odpowiedzi na zapotrzebowanie wiodących firm branży IT w Łodzi.
Przedmiot ten pozwala na nabycie w łatwy i przyjemny sposób umiejętności projektowania i implementacji programów wykorzystujących komputery klasy SbC, Umiejętności te są poszukiwane przez wiodących pracodawców branży IT w naszym mieście.
Podsumowaniem zajęć jest konkurs, w którym jury złożone z przedstawicieli łódzkich firm IT ocenia projekty zrealizowane w ciągu semestru https://www.facebook.com/InternetRzeczyiAplikacjeMobilne/posts/308043076202691
Zachęcam do aktywnego udziału w projektach realizowanych w ramach przedmiotu. Aby to zrobić wystarczy wybrać w ramach fakultetu przedmiot „Internet rzeczy i aplikacje mobilne” (5 punktów ECTS)
Więcej szczegółów dotyczących przedmiotu można znaleźć na naszym profilu Facebook:
https://www.facebook.com/InternetRzeczyiAplikacjeMobilne/Karta przedmiotu zawiera opis przedmiotu, w tym cele i efekty kształcenia, metody weryfikacji oraz literaturę podstawową i rozszerzoną.
Karta przedmiotu:
Szczegółowe informacje o przedmiocie udostępnia kierownik przedmiotu i nauczyciele prowadzący zajęcia. Uczestnicząc w przedmiocie w sytuacji napotkania problemu zawsze możesz zwrócić się o pomoc do nauczycieli prowadzących zajęcia.
Polecane źródła wiedzy:
- Raspberry Pi Cookbook, ISBN-10: 1449365221 O'Reilly 2015
- Exploring BeagleBone: Tools and Techniques for Building with Embedded Linux ISBN-10: 1118935128 Willey 201
- Embedded Linux Primer: A Practical Real-World Approach ISBN-10: 9780137017836 Prentice Hall 2015
- Designing the Inernet of Things, A.McEwen O'Reily 2015 ISBN-13: 978-1118430620
- Internet Rzeczy, Miller M. 2016 Warszawa
- Prowadzący: dr inż. Krzysztof Lichy
- Prowadzący: dr hab. inż. Piotr Lipiński
- Prowadzący: dr hab. inż. Piotr Napieralski
Inżynieria Oprogramowania
- Prowadzący: dr inż. Bożena Borowska
- Prowadzący: dr inż. Łukasz Chomątek
- Prowadzący: mgr inż. Bartłomiej Jencz
- Prowadzący: Tomasz Krym
- Prowadzący: Michał Pawlak
- Prowadzący: Michał Pawlak
- Prowadzący: Michał Pawlak
- Prowadzący: dr hab. inż. Aneta Poniszewska-Marańda
- Prowadzący: Krzysztof Stępień
Inżynieria Oprogramowania II
Przedmiot dotyczy zagadnień związanych z analizą, projektowaniem i tworzeniem oprogramowania spełniającego kryteria wysokiej jakości. Szczególny nacisk kładzie się na zdobywanie umiejetności pracy w grupie przy tworzeniu wspólnego projektu systemu informatycznego.
Metody optymalizacji w ekonomii
Modelowanie zagadnień ekonomicznych. Programowanie liniowe: postać standardowa, rozwiązania bazowe, algorytm sympleks i jego modyfikacje, sztuczna baza, zagadnienie dualne i dualna metoda sympleks, analiza optymalności i programowanie parametryczne, programowanie całkowitoliczbowe. Programowanie ilorazowe. programowanie nieliniowe: warunki konieczne i wystarczające, zadanie zastępcze i metoda Wolfa. Zagadnienie transportowe i przydziału.
Laboratorium z przedmiotu metody optymalizacji w ekonomii ma na celu umożliwienie studentom zaimplementowania metod optymalizacji dla zadań ekonomicznych (metody graficznej rozwiązywania nierówności, metody simpleksu i jej pochodnych, zagadnienia transportowego, ...).
- Prowadzący: dr inż. Bożena Borowska
- Prowadzący: dr Alicja Romanowicz
Modelowanie i Animacja
Przedmiot jest wstępem do ogólnie pojętej grafiki trójwymiarowej. Na laboratoriach kładzie się nacisk na poznanie programu Autodesk 3D Studio Max służącego do modelowania i animacji w przestrzeni 3D. Po zakończeniu zajęć studenci będą umieć:
- tworzyć proste i zaawansowane obiekty 3D
- tworzyć obiekty (assety) na potrzeby gier komputerowych
- aranżować sceny 3D
- nadawać stworzonym obiektom realistyczny wygląd przy wykorzystaniu tekstur oraz oświetlenia
- odpowiednio sterować kamerą w scenie 3D
- animować obiekty proste oraz złożone (animacja postaci)
- renderować sceny fotorealistyczne
- tworzyć efekty specjalne przy użyciu systemów cząstek oraz pól sił.ĆWICZENIA LABORATORYJNE
Podstawy modelowania: modelowanie za pomocą splajnów, modelowanie sitkowe, modelowanie parametryczne, modelowanie powierzchni sklejanych, modelowanie obiektów NURBS , obiekty złożone Praca z obiektami: przemieszczanie, obracanie i skalowanie obiektów, powielanie obiektów, Wykorzystanie modyfikatorów w modelowaniu: modyfikatory Lathe , Flex, używanie gizma transformacji, wytłaczanie obiektów Extrude Podstawowe wiadomości o materiałach: praca z edytorem materiałów, praca z bibliotekami materiałów, tworzenie materiału,praca z mapami w edytorze materiałów, zastosowanie map proceduralnych dla materiałów, zastosowanie materiałów typu Raytrace Światła i kamery: tworzenie kamery, praca z parametrami kamery, praca ze światłami, tworzenie świateł, dobór parametru światła, oświetlenia specjalne – efekty atmosferyczne, Systemy cząsteczek i pola sił: zastosowania systemów cząsteczek, typy systemów cząsteczek, parametry systemu cząsteczek, kontrola systemów cząsteczek za pomocą pół sił, stosowanie pół sił, Renderowanie sceny: parametry i opcje renderingu, funkcja Anti-Aliasing, renderowanie animacji Motion Blur, efekty środowiskowe podczas renderingu,
- Prowadzący: dr inż. Radosław Bednarski
- Prowadzący: dr inż. Krzysztof Guzek
- Prowadzący: dr hab. inż. Piotr Napieralski
- Prowadzący: dr inż. Dominik Szajerman
- Prowadzący: dr hab. sztuki inż. Rafał Szrajber
- Prowadzący: prof. dr hab. inż. Adam Wojciechowski
Nowoczesne Technologie Internetowe
- Prowadzący: dr inż. Radosław Bednarski
Optical and quantum computation
Optoelektroniczne metody przetwarzania (dane nieaktualne - przedmiot usunięty z nowego programu)
Karta przedmiotu: http://ectslabel.p.lodz.pl/ProgramyStudiowJSP/przedmiot.jsp?l=pl&idPrzedmiotu=120962&s=6&j=0&w=WFTIMS
- Prowadzący: dr inż. Marcin Ostrowski
- Prowadzący: Zbigniew Wesełucha
Podstawy gier komputerowych
Przedmiot ma za zadanie wprowadzenie w tematykę gier komputerowych. Jest wyjaśnieniem podstawowych pojęć, które następnie będą rozwijane w ramach kolejnych przedmiotów.
- Prowadzący: dr inż. Jarosław Andrzejczak
- Prowadzący: dr hab. inż. Piotr Napieralski
- Prowadzący: dr inż. Dominik Szajerman
- Prowadzący: dr hab. sztuki inż. Rafał Szrajber
- Prowadzący: Aneta Wiśniewska
- Prowadzący: prof. dr hab. inż. Adam Wojciechowski
Podstawy przetwarzania dużych zbiorów danych 2019/2020
- Prowadzący: mgr inż. Karolina Nowak
- Prowadzący: dr hab. inż. Agnieszka Wosiak
Podstawy realizacji filmowej i telewizyjnej
- Prowadzący: Jakub Łączny
- Prowadzący: dr hab. sztuki inż. Rafał Szrajber
Programowanie Aplikacji Graficznych
- Prowadzący: mgr inż. Norbert Borowski
- Prowadzący: mgr inż. Tomasz Gałaj
- Prowadzący: Tomasz Gałaj
- Prowadzący: dr inż. Krzysztof Guzek
- Prowadzący: Sławomir Opałka
- Prowadzący: dr inż. Dominik Szajerman
- Prowadzący: prof. dr hab. inż. Adam Wojciechowski
Programowanie Kart Graficznych
Rozwinięcie umiejętności implementacji modeli oświetlenia i technik postprocessingu w grafice 3D za pomocą shaderów.
Zapoznanie z architekturą konsol gier, oferowanymi przez nią możliwościami i jej ograniczeniami oraz z narzędziami developerskimi i środowiskami uruchomieniowymi.
- Prowadzący: dr inż. Jarosław Andrzejczak
- Prowadzący: dr inż. Dominik Szajerman
Programowanie silnika gier
Budowa gry: podział na podsystemy i ich łączenie. Przydatne techniki programistyczne. Programowanie logiki gry i inteligencji przeciwników: gry logiczne, algorytmy sterowania, zachowania stadne, wyszukiwanie ścieżek, opis zachowania za pomocą automatów skończonych, zachowanie sterowane celami. Komunikacja między obiektami gry. Programowanie zdarzeniowe. Wykorzystanie języków skryptowych. Przykłady technik optymalizacji.
- Prowadzący: dr inż. Dominik Szajerman
Projektowanie hurtowni danych 2022/2023
- Prowadzący: dr hab. inż. Agnieszka Duraj
- Prowadzący: mgr inż. Rafał Woźniak
- Prowadzący: dr hab. inż. Danuta Zakrzewska
Projektowanie Systemów baz danych
- Prowadzący: dr hab. inż. Agnieszka Duraj
Rendering czasu rzeczywistego
Przedmiot wprowadza studentów w problematykę tworzenia grafiki czasu rzeczywistego przy wykorzystaniu programów do tworzenia grafiki 3D oraz bibliotek graficznych. Efektem kształcenia będzie znajomość podstaw technik shader wykorzystywanych przy tworzeniu scen z użyciem renderingu czasu rzeczywistegoWYKŁAD
Praca z wierzchołkami, zastosowanie transformacji trójwymiarowych, oświetlenie sceny, testowanie głębi i przeźroczystości (kanał alfa, Z - bufor), mechanizmy vertex shader (utworzenie shadera, wykorzystanie shadera, zastosowanie shaderów z modelami w postaci siatek, przekształcenia geometryczne z wykorzystaniem mechanizmów vertex shader, billboardy, krzywe beziera, animacja postaci, proste operacje z kolorami, oświetlanie z wykorzystaniem vertex shaderów, odbicie i załamanie światła, cieniowanie), mechanizmy pixel shader (wersje mechanizmów pixel shader, tworzenie i wykorzystanie mechanizmów pixel shader, oświetlenie za pomocą mechanizmu pixel shader), renderowanie do tekstury, wykorzystanie bufora matrycy (stany renderowania bufora matrycy)PROJEKT
Zadanie projektowe polega na wykorzystaniu mechanizmów poznanych na wykładzie do stworzenia animacji postaci poruszającej się w czasie rzeczywistym w scenie przedstawiającej pomieszczenie, labirynt lub teren. Dopuszczalne jest importowanie siatek
obiektów utworzonych w programie 3D Studio.- Prowadzący: dr inż. Jarosław Andrzejczak
- Prowadzący: dr inż. Radosław Bednarski
- Prowadzący: Sławomir Opałka
Seminarium dyplomowe 1 IBD 2019/2020
- Prowadzący: dr hab. inż. Agnieszka Wosiak
Seminarium dyplomowe I
- Prowadzący: dr hab. Krzysztof Tyczkowski
Seminarium dyplomowe I kopiuj 1
- Prowadzący: dr inż. Jan Rogowski
Systemy przetwarzania w chmurze
- Prowadzący: dr inż. Marcin Cegielski
- Prowadzący: dr hab. inż. Aneta Poniszewska-Marańda
Technologie multimedialne
Technologie multimedialne
- Prowadzący: dr inż. Jarosław Andrzejczak
- Prowadzący: dr inż. Radosław Bednarski
- Prowadzący: mgr inż. Tomasz Gałaj
- Prowadzący: dr inż. Krzysztof Guzek
- Prowadzący: Maria Pietruszka
- Prowadzący: Anna Rogalska
- Prowadzący: dr inż. Dominik Szajerman
- Prowadzący: prof. dr hab. inż. Adam Wojciechowski
Technologie Programowania Adaptacyjnego
Celem przedmiotu jest rozszerzenie wiedzy i umiejętności w zakresie programowania o technologie ułatwiające adaptację tworzonego programu do zmieniających się w trakcie jego użytkowania wymogów środowiska. Cel ten obejmuje zagadnienia związane z praktycznym poznaniem technologii pozwalających na odroczeniu decyzji w zakresie współdziałania programu ze środowiskiem .NET i otoczeniem zewnętrznym. Studenci poznają wybrane wzorce projektowe, architekturę rozwiązań, biblioteki i konstrukcje językowe oraz ich praktyczną implementację w środowisku .NET w zakresie umożliwiającym projektowanie i opracowywanie własnych programów zgodnie z paradygmatami programowania adaptacyjnego.
Opis przedmiotu:
- Prowadzący: dr inż. Łukasz Chomątek
- Prowadzący: dr inż. Mariusz Postół
- Prowadzący: Robert Staniucha
- Prowadzący: mgr inż. Wiktor Wandachowicz
Technologie Programowania
Celem przedmiotu jest rozszerzenie wiedzy i umiejętności studentów zdobytych w ramach nauki programowania obiektowego i komponentowego o zagadnienia wzajemnego oddziaływania tworzonego programu i środowiska, w którym< jest on wykonywany.
- Prowadzący: dr inż. Łukasz Chomątek
- Prowadzący: dr inż. Mariusz Postół
- Prowadzący: mgr inż. Wiktor Wandachowicz
Wizualizacja i raportowanie danych
Karta przedmiotu zawiera opis przedmiotu, w tym cele i efekty kształcenia, metody weryfikacji oraz literaturę podstawową i rozszerzoną.
Karta przedmiotu:Szczegółowe informacje o przedmiocie udostępnia kierownik przedmiotu i nauczyciele prowadzący zajęcia. Uczestnicząc w przedmiocie w sytuacji napotkania problemu zawsze możesz zwrócić się o pomoc do nauczycieli prowadzących zajęcia.
Polecane źródła wiedzy:- Bergstrom Bo, Komunikacja wizualna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009
- Andy Kirk, Data Visualisation : A Handbook for Data Driven Design, Sage Publications Ltd, 2016
- Nathan Yau, Data Points: Visualization That Means Something, John Wiley & Sons, 2013
- Stephen Few - Now You See It, Analytics Press, 2009
- Robert Klanten, Sven Ehmann, Nicolas Bourquin, Ferdi van Heerden, Thibaud Tissot. Data Flow: Visualising Information in Graphic Design. Die Gestalten Verlag, Berlin, Germany, 2008
- Andy Kirk, Data Visualization: A Successful Design Process, Packt Publishing Limited, 2012
- Nathan Yau, Visualize This: The Flowing Data Guide to Design, Visualization, and Statistics, John Wiley & Sons; 2011
- Edward R. Tufte - Beautiful Evidence, Graphics Press, 2006
- Robert Klanten, Sven Ehmann, Nicolas Bourquin, Ferdi van Heerden, Thibaud Tissot; Data Flow: v. 2 : Visualizing Information in Graphic Design, Die Gestalten Verlag, Berlin, Germany, 2010
- Prowadzący: dr inż. Jarosław Andrzejczak
- Prowadzący: dr inż. Jakub Walczak