Strona blogu

Wpis widoczny dla wszystkich na świecie

Etapy i zasady przygotowania prac i raportów końcowych dla studiów podyplomowych:

Poniższe zasady usprawniają przygotowanie pracy/raportu końcowego, który spełni wymagania określone przez Politechnikę Łódzką.

1. Ustalenie tematu, celu i zakresu pracy (w języku polskim). Wybór formatu realizacji: praca lub raport końcowy, przy czym oba formaty umożliwiają spełnienie efektów kształcenia. Raport końcowy jest uproszczoną formą pracy końcowej dokumentującą wykonanie raportu końcowego (m.in. zawiera mniej rozdziałów co przekłada się na mniejszą liczbę stron). Zarówno praca jak i raport końcowy musi być złożony przed wyznaczonym przez kierownika terminem ukończenia prac końcowych, który jest ustalany indywidualnie dla edycji studiów podyplomowych.

2. Zapoznanie się z efektami kształcenia wymienionymi w karcie przedmiotu praca końcowa (dostęp przez zasoby kursu w platformie WIKAMP lub na stronach WWW studiów podyplomowych z zakładce Program Studiów->Karty przedmiotów). Realizacja pracy/raportu końcowego wymaga spełnienia wszystkich efektów kształcenia.

3. Przedstawienie prezentacji przedstawiającej temat, cel i zakres pracy, technologie oraz założenia funkcjonalne na seminarium. Przed każdym wygłoszeniem zalecane przesłanie prezentacji do promotora.

4. Przygotowanie literatury (artykuły i książki wydane po 2001 roku, adresy URL mogą stanowić tylko 20% bibliografii. Każdy adres URL musi zostać uzupełniony o datę, kiedy strony były wyświetlane. Wymagane min. 7 książek, łącznie min. 10 pozycji literatury, dozwolone zamieszczanie w wykazie literatury jedynie autorytatywnych źródeł informacji np. Wikipedia nie jest autorytatywnym źródłem informacji, ponieważ publikowane informacje nie podlegają wiarygodnej weryfikacji. Publikacje książkowe uznaje się za autorytatywne ponieważ tekst książki przed publikacją podlega recenzji, podobnie z opublikowanymi artykułami naukowymi. Format wpisu bibliograficznego (w tym wymagane informacje) należy dostosować do obowiązujących standardów (np. dla książki oprócz autora i tytułu wymagane jest podanie numeru wydania, wydawnictwa oraz daty wydania). Zalecane zapoznanie się z przykładową bibliografią zamieszczoną w książce lub pracy/raporcie końcowym.

UWAGA: Poprawnie przygotowana bibliografia pracy końcowej pozwala na stworzenie w treści pracy odwołań do definicji pojęć, dokumentów standaryzacyjnych, technologii, istniejących rozwiązań problemów oraz aktualnie przeprowadzonych światowych badań.

5. Gdzie szukać książek i artykułów? Zalecane lokalizacje:

Jeżeli w w/w źródłach wiedzy nie występuje poszukiwana książka niezbędna do realizacji pracy/raportu końcowego, można zgłosić jej zakup do Biblioteki Głównej Politechniki Łódzkiej poprzez procedurę złożenia propozycji zakupu książek.

Zapoznając się z pozycjami bibliografii warto utworzyć własny indeks roboczy z odwołaniami do stron WWW artykułów oraz książek w wersji elektronicznej.

6. Z wykorzystaniem udostępnionego wzorca raportu końcowego/pracy końcowej (tzw. makieta zapewnia normalizację formatu pracy) w formacie ODT zamieszczonego w kursie studiów podyplomowych na platformie WIKAMP należy przygotować pierwszą wersję pracy:

  • zapoznać się z zasadami edycji makiety zamieszczonymi w dodatku makiety,
  • dostosowując odpowiednio nazwę pliku do formatu: Imie_Nazwisko_v0.1.odt, w nazwie pliku nie należy umieszczać znaków diakrytycznych,
  • wypełniając stronę tytułową, zalecane wstawienia jako daty oddania pola z datą bieżącą,
  • przygotowując opis w rozdziałach: wstęp (m.in. przedmiot pracy, opis celu i zakresu pracy) i założenia projektowe (m.in. opis środowiska developerskiego i produkcyjnego, architektury oprogramowania,  stos technologiczny - kompletny zbiór wykorzystanych technologii i rozwiązań wraz z wersjami stosowanych standardów, w przypadku wykorzystania gotowych implementacji należy podać nazwy i oznaczenia wersji, wypunktowanie wszystkich reguł biznesowych/przetwarzania danych dla tworzonego rozwiązania. oraz opis środowiska działania oprogramowania wraz z jego ograniczeniami, zastosowane modele itp.), W rozdziale "Założenia projektowe" można tworzyć podrozdziały.
  • opracowując tematyczny układ podrozdziałów dla rozdziału "Realizacja projektu" (tzw. szczegółowy plan pracy końcowej), każdy podrozdział musi posiadać unikalny numer. W przypadku własnych implementacji należy w wyróżnić podrozdział opisujący projekt, należy wymienić wszystkie poziomy dostępu oraz przypadki użycia zapewniane przez aplikację biznesową. Wymagane uwzględnienie dla każdego przypadku użycia scenariuszy pozytywnych oraz scenariuszy błędów z opisem sposobu ich obsługi itp. W przypadku wykorzystania baz danych należy przedstawić pełną specyfikację ich struktur wraz z wszystkimi ograniczeniami bazodanowymi. W układzie dokumentu pracy dopuszcza się co najwyżej trzy numerowane poziomy zagnieżdżenia rozdziałów.
  • wypełniając rozdział bibliografia/źródła, pozycje literatury należy posortować alfabetycznie względem autora lub chronologicznie względem daty publikacji,
  • stosując przynajmniej jedno samodzielnie wygenerowane automatyczne odwołanie do pozycji literatury w tekście pracy. Przykładowe odwołanie do pozycji literatury wystarczy zamieścić je w przykładowym zdaniu, które na tym etapie pracy nie musi być powiązane tematycznie z pozycją literatury. Należy pamiętać, że w bibliografii nie można umieścić pozycji literatury, do której nie występuje przynajmniej jedno odwołanie w treści pracy.

Każde odwołanie do rozdziału, tabeli, rysunku oraz wzoru z treści pracy musi zawierać unikalny i aktualny numer tego obiektu (nie należy stosować statycznych odwołań ani określeń powyższy/poniższy). Wymagane stosowanie jedynie dynamicznie aktualizowanych odwołań, które po poprawnym utworzeniu gwarantują aktualność odwołań nawet w sytuacji dowolnych, kolejnych aktualizacji pracy końcowej.

UWAGA: Należy zapewnić wersjonowanie dokumentu poprzez umieszczenie w końcówce nazwy pliku numeru wersji v0.21, który będzie zwiększany po aktualizacji pracy (wersja v1.0 oznacza pracę/raport końcowy z kompletnymi wszystkimi rozdziałami, przy czym możliwe jest tworzenie kolejnych wersji v1.1 itd).

7. Każda wersja pracy/raportu przesłana do promotora musi być w formacie PDF i zawierać:

  • w nazwie pliku dane autora oraz numer wersji, ostatni człon nazwy pliku odpowiedni dla studiów podyplomowych_splinux_eNR lub _spjava_eNR, gdzie NR jest numerem edycji studiów podyplomowych
  • tekst pracy musi posiadać jednolite formatowanie zgodne z udostępnioną wzorcową makietą,
  • spójną treść pracy w ramach dotychczas przygotowanych rozdziałów.
  • w treści wiadomości wymagany krótki opis wyjaśniający, które rozdziały mają zostać sprawdzone przez promotora z rozróżnieniem na rozdziały z już wykonanymi korektami oraz nowe.  Przed przysłaniem pracy dyplomowej do promotora należy przeczytać dodane/modyfikowane fragmenty pracy i upewnić się, że w treści nie występują żadne problemy znane ze składu tekstu tj. wdowy, bękarty, szewcy, sieroty.
  • każda wersja pracy przesłana do promotora musi być też wgrana poprzez aktywność "Praca końcowa" zamieszczoną w dedykowanym dla studiów podyplomowych kursie na platformie WIKAMP.

Zalecane wgrywanie kolejnych wersji pracy w formacie ODT na platformę WIKAMP do "Moich plików prywatnych" co zapewni regularne tworzenie kopii zapasowych,  dodatkowo należy zadbać o regularne wykonanie i zabezpieczenie kopii zapasowej plików (np. archiwum ZIP) zawierających część praktyczną pracy/raportu końcowego (np. można zapisywać ją w aktywności "Moich plików prywatnych" na platformie WIKAMP lub zewnętrznym nośniku/repozytorium) .

8. Stworzenie środowiska roboczego (dobór narzędzi i ich konfiguracja), przygotowanie badań (dobór metod badawczych).

9. Zapoznanie się z wymaganymi do wykonania części praktycznej pracy technologiami. Wykonanie niezbędnych do utworzenia raportu/pracy końcowej badań/eksperymentów i implementacji.

10. Przygotowanie treści kolejnych rozdziałów pracy końcowej.  Opis wszystkich przedstawianych w raporcie/pracy końcowej zagadnień musi być precyzyjny i jednoznaczny w interpretacji. Należy zadbać o poprawne nazewnictwo pojęć, zgodne z przyjętymi w literaturze definicjami.  Treść pracy końcowej może jedynie zawierać oficjalne sformułowania względem obowiązującego dla pracy języka. Każda część przygotowanej pracy/raportu końcowego wymaga weryfikacji przez promotora, sugestie i uwagi promotora są zamieszczane w formie komentarzy PDF.

11. Przed każdym spotkaniem z promotorem należy przysłać wiadomość e-mail z powiadomieniem o spotkaniu załączając bieżącą wersję pliku pracy/raportu końcowego. Zalecany termin spotkania ustalany w ramach obowiązujących godzin konsultacji promotora.  Jeżeli praca dyplomowa jest realizowana przy współpracy firmy IT/ICT, wówczas wszystkie ustalenia z pracownikami firmy należy udostępnić promotorowi: w przypadku korespondencji e-mail wystarczy promotora umieścić w polu DW, a w przypadku spotkań/telekonferencji/rozmowy telefonicznej z pracownikami firmy po każdym spotkaniu z pracownikami firmy należy sporządzić notatkę uwzględniającą wszystkie uzgodnienia i załączyć ją do wiadomości e-mail.

12. Przed oddaniem finalnej wersji pracy/raportu końcowego wymagane zaprezentowanie promotorowi kompletnej i poprawnie działającej części praktycznej wykonanej w ramach realizacji projektu końcowego. 

13. Wersja finalna pracy/raportu końcowego jest ustalana przez promotora. Wersja finalna pracy/raportu końcowego musi być kompletnym dokumentem po wszystkich korektach i spełniać wszystkie wymagania określone dla prac/raportów końcowych realizowanych w ramach studiów podyplomowych na Politechnice Łódzkiej.

14. Przed złożeniem finalnej wersji pracy/raportu końcowego u promotora należy sprawdzić:

  • w edytorze tekstowym poprawność zapisu treści pracy w języku polskim,
  • czy zostały osiągnięte wszystkie efekty kształcenia przedmiotu praca końcowa,
  • czy formatowanie dokumentu raportu końcowego jest zgodne z wzorcową makietą, w przypadku realizacji pracy końcowej należy zweryfikować spełnienie wymagań określonych w załączniku 1 pt. WYTYCZNE PRZYGOTOWANIA PRACY KOŃCOWEJ opublikowanego dokument REGULAMIN STUDIÓW PODYPLOMOWYCH W POLITECHNICE ŁÓDZKIEJ. czy zawartość załączonego do pracy nośnika danych jest kompletna, tzn. czy zawiera:
    • w głównym katalogu dokument pracy w formacie edytowalnym DOC/ODT i PDF,
    • wszystkie pliki wytworzone w ramach realizacji części praktycznej pracy np. w pracach implementacyjnych archiwum ZIP z kodem źródłowym dla finalnej wersji oprogramowania, oprócz tego kod skompilowany w formacie WAR/JAR/EAR, struktury bazy danych i dane inicjujące bazę (dwa osobne pliki zawierające kwerendy SQL) - Finalna wersja projektu z kodem źródłowym nie może być oznaczona jako SNAPSHOT, wraz z odpowiednią konfiguracją np. jeżeli wykorzystano komponenty JSF to w deskryptorze wdrożenia web.xml należy wartość atrybutu PROJECT_STAGE zmienić z Development na Production,
    • wszystkie pliki konfiguracyjne, pliki z wynikami eksperymentów, zasoby niezbędne do uruchomienia rozwiązania w tym niezbędne do uruchomienia oprogramowanie,
    • w głównym katalogu plik tekstowy dane_dostepowe.txt z wszystkimi danymi dostępowymi, dla każdego zestawu danych dostępowych wymagane określnie poziomu dostępu i gdzie mają zastosowanie (identyfikacja systemu/aplikacji/usługi).
    • w przypadku zastosowania środowiska wirtualizacji na oddawanych nośnikach należy zamieścić wyeksportowane wirtualne maszyny wraz z wersją wykorzystywanego w projekcie końcowym nadzorcy wirtualizacji. Nie należy umieszczać instalacyjnych obrazów ISO systemów operacyjnych.
    • nadaną nazwę nośnika, która przynajmniej musi zawierać nazwisko autora, a jeżeli oddawanych jest wiele nośników wymagane umieszczenie w nazwie ich numeru.

UWAGA: Zawartość nośnika musi być wystarczająca do odtworzenia środowiska zgodnie z przygotowaną instrukcją wdrożenia i powtórzenia wykonanych eksperymentów wykonanych w ramach realizacji projektu końcowego.

  • kompletność i spójność poszczególnych części pracy, wymagane uważne przeczytanie całości pracy/raportu końcowego,
  • czy w dokumencie podano ścieżki do wszystkich wymienionych plików konfiguracyjnych/zasobów, czy dla wszystkich utworzonych komponentów/klas/interfejsów podano pełne nazwy pakietów oprogramowania (zaczynające się od odwróconej nazwy domenowej pl.lodz.p.it.spjava), do których elementy te należą.
  • sprawdzić kompletność opisu instrukcji wdrożenia oraz czy ścieżki do wymienionych plików z załączonego nośnika danych są poprawne,
  • przygotować dokument PDF z treścią pracy,
  • czy wszystkie odwołania w treści pracy w dokumencie PDF (rysunki, tabele, rozdziały, strony, pozycje literatury itp.) są aktualne,
  • czy spis treści i indeksy w dokumencie PDF zawierają aktualne odwołania do stron, czy odwołania do źródeł są prawidłowe
  • aktualność informacji na stronie tytułowej raportu/pracy m.in. data powinna być zgodna z datą zaakceptowania finalnej wersji pracy przez promotora

15. Po zaakceptowaniu przez promotora finalna wersja pracy/raportu końcowego podlega PROCEDURZE ODDANIA PRACY KOŃCOWEJ. Wymagane oddanie promotorowi przygotowanej zgodnie z wcześniejszymi wytycznymi nośnika/nośników i podpisanego oświadczenia dotyczącego autorstwa pracy (wymagany wzór dokumentu zgodny z wyznaczonym przez regulamin studiów podyplomowych organizowanych przez Politechnikę Łódzką) nie później niż przed wyznaczonym przez kierownika terminem ukończenia prac/raportów końcowych. Wgrywając finalny dokument pracy/raportu końcowego na platformę WIKAMP wymagane umieszczenie w komentarzu w aktywności praca końcowa zgody lub jej braku na publiczne udostępnienie finalnej wersji dokumentu bez ograniczeń lub udostępnienie jedynie dla uczestników kolejnych edycji studiów podyplomowych np. "Wyrażam/nie wyrażam zgody na publiczne udostępnienie wgranego dokumentu pracy końcowej bez ograniczeń."

17. Dla złożonej finalnej wersji pracy/raportu końcowego promotor wypełnia protokół oceny uwzględniając spełnienie efektów kształcenia (format ustala załącznik nr 3 do Uchwały Nr 9/2014 Senatu Politechniki Łódzkiej z dnia 18 czerwca 2014r Zasady organizacji i prowadzenie studiów podyplomowych w Politechnice Łódzkiej). Ustalona przez promotora ocena z pracy/raportu końcowego jest wstawiana do dziennika ocen w kursie studiów podyplomowych na platformie WIKAMP.

UWAGA: Jeżeli chcesz podzielić się własnym doświadczeniem z realizacji pracy/raportu końcowego umieść poniżej własny komentarz z zaznaczeniem czy realizowana była praca czy raport końcowy, podaj nazwę i edycję studiów podyplomowych, w których uczestniczyłeś. W komentarzu uwzględnij łączny czas realizacji pracy/raportu końcowego (z podziałem na część praktyczną i dokument) oraz zamieść własne sugestie i porady, jak usprawnić przygotowanie projektu/pracy/raportu końcowego.

Termin odbioru świadectw ukończenia studiów podyplomowych zostanie ogłoszony przez kierownika studiów podyplomowych, ich wydanie zapewnia Sekcja Dyplomów PŁ.

Przydatne narzędzia

Do tworzenia infrastruktury (segmenty sieci i wirtualne maszyny) zalecane wykorzystanie środowiska wirtualizacji VirtualBox

Edytor dokumentów ODT Writer z najnowszego stabilnego pakietu biurowego LibreOffice

Do tworzenia schematów graficznych polecam stronę draw.io lub narzędzie dia posiada eksport do formatu obrazu jpg/png (opis diagramu w formacie XML można generować automatycznie).

[ Zmodyfikowano: niedziela, 6 listopada 2022, 11:59 ]
 
Napisane przez: Użytkownik usunięty (środa, 28 października 2015, 10:50)
Wpis widoczny dla wszystkich na świecie

Cogito ergo sum A capite ad calcem A casu ad casum

 
Użytkownik usunięty
Napisane przez: Użytkownik usunięty (wtorek, 27 października 2015, 20:14)
Wpis widoczny dla wszystkich na świecie

Kod napisany "sztuka dla sztuki", z dużym przerostem formy nad treścią, ale jakby kto chciał poćwiczyć stosowanie: struktur, wskaźników do funkcji, pól bitowych lub przesyłania typów złożonych jako argumentów funkcji, to zapraszam do pobierania i analizowania załącznika.

Nie polecam jednak wystrzelić z taką kobyłą na kole z podstaw programowania...

 

pozdr

 

(Oczywiście można tu jeszcze wiele wymodzić.. w razie czego kod jest też na githubie: https://github.com/cyviloo/Function-depending-on-intervals )

[ Zmodyfikowano: wtorek, 27 października 2015, 22:12 ]
 
dr inż. Michał Karbowańczyk
Napisane przez: dr inż. Michał Karbowańczyk (piątek, 16 października 2015, 15:06)
Wpis widoczny dla wszystkich na świecie
  1. Instalacja minimalna systemu
  2. yum groupinstall "X Window System"
  3. yum install gnome-classic-session gnome-terminal nautilus-open-terminal control-center liberation-mono-fonts
  4. systemctl set-default graphical.target
 
Użytkownik usunięty
Napisane przez: Użytkownik usunięty (niedziela, 11 października 2015, 20:20)
Wpis widoczny dla wszystkich na świecie

Raz dwa trzy

Próba mikrofonu...

 
Wpis widoczny dla wszystkich na świecie

Charakterystyka projektów SSBD

Sieciowe systemy baz danych to przedmiot dla studiów stacjonarnych pierwszego stopnia (sem. VI). Na zajęciach laboratoryjnych tworzone są projekty wielodostępnych systemów OLTP (On-Line Transaction Processing), które są realizowane w zespołach kilkuosobowych (zwykle 6-7 uczestników). Każdy uczestnik projektu oprócz projektowania i tworzenia monolitycznej aplikacji wraz z relacyjną bazą danych oraz dokumentacji projektu posiada przypisane funkcje określające zakres organizacyjnej odpowiedzialności w projekcie (m. in. szef projektu, kontrola jakości i zgodności, administrator relacyjnej bazy danych, administrator systemu zarządzania wersjami kodu projektu, administrator domeny serwera aplikacyjnego, osoba odpowiedzialna za dokumentację).

Celem każdego projektu SSBD jest stworzenie wielodostępnego systemu informatycznego wraz z dokumentacją złożonego z aplikacji internetowej i sieciowej komunikujących się z wykorzystaniem usługi sieciowej REST, przy czym aplikacja sieciowa zapewnia transakcyjne przetwarzanie danych i mapowanie obiektowo-relacyjne ORM, dane utrwalane są w relacyjnej bazie danych  (w ostatniej edycji SSBD zastosowano Jakarta Enterprise Edition w wersji 10). Każdy projekt SSBD posiada architekturę trójwarstwową, wydzielającą warstwę prezentacji, logiki biznesowej i przechowywania danych.  W trakcie realizacji projektu studenci korzystają z narzędzi:

  • zarządca struktur projektu Maven,
  • system rejestracji zadań JIRA,
  • dokumentacja tworzona z wykorzystaniem narzędzia Confluence,
  • repozytorium kodu GIT z dostępem przez Bitbucket,
  • system zarządzania bazami danych PostgreSQL,
  • serwer aplikacji Payara. 

Szczególny nacisk w trakcie realizacji projektu jest postawiony na terminowość oddawania etapów (wstępny, szczegółowy i końcowy), bezpieczeństwo (uwierzytelnienie i autoryzacja, wiele poziomów dostępu, mechanizmy ochrony danych, rejestrowanie zdarzeń i kontrola odpowiedzialności użytkowników) i spójność danych (m.in. przetwarzanie transakcji) a także rozliczenia (w tym kontrolę odpowiedzialności) w tworzonym systemie OLTP.

Projekt realizowany jest w letnim semestrze w ramach 15 zajęć laboratoryjnych z przedmiotu sieciowe systemy baz danych. Nominalny czas każdych zajęć laboratoryjnych to 1,5 godziny. Wymagania dla projektów SSBD (stos technologiczny, narzędzia, dokumentacja, organizacja pracy itp.) są określone indywidualnie dla każdej edycji przedmiotu.

Dla każdego projektu wymagane jest zatwierdzenie przez prowadzących wybranego przez grupę unikalnego tematu projektu i funkcjonalności. Każdy projekt zgodnie z wymaganiami musi posiadać unikalny temat względem bieżącej oraz poprzednich edycji projektów SSBD. W ramach tematu grupa musi wyróżnić unikalną funkcjonalność związaną z agregacją informacji o danych biznesowych przechowywaną w bazie i wykraczającą poza standardowe działanie systemów z danej dziedziny. Przed odbiorem kont należy przydzielić poszczególnym uczestnikom funkcje związane z odpowiedzialnością w projekcie.

   Statystyki realizacji zadań w projekcie SSBDPodział zadań pomiędzy uczestnikami projektu SSBDgit branches graph

Każdy uczestnik projektu jest rozliczany indywidualnie z wykonanych zadań, aktualny stan prac nad projektem przedstawiają raporty (przykładowe raporty z systemu JIRA zaprezentowano powyżej).

Zapraszam do zapoznania się z prezentacjami wideo zespołowych projektów SSBD zrealizowanych w ostatnich edycjach przedmiotu:

SSBD'2023

SSBD'2022

SSBD'2021

SSBD'2020

SSBD'2019

SSBD'2018

SSBD'2017
7

 

 

 

 

 

 

 

Wykresy zamieszczone poniżej przedstawiają statystyki zaliczeń oraz histogramy ocen dla ostatnich edycji projektów SSBD.

Poziom zaliczeń w ostatnich edycjach projektów SSBD

Histogram ocen w ostatnich edycjach projekktów SSBD

Zbór wymagań obowiązujący w ostatniej edycji projektów zawiera dokument wymagań dla projektów SSBD udostęniany uczestnikom w każdej edycji przedmiotu, przykładowe dokumenty wymagań załączono do tej wiadomości.

Tematy dotychczas zrealizowanych projektów & kategoria kursów dla SSBD w platformie WIKAMP

Tradycyjnie po zakończeniu projektów SSBD kontakt do najlepszych uczestników zrealizowanych projektów (ocena z projektu przynajmniej 4) po jawnym wyrażeniu zgody na przekazanie danych osobowych wraz z oceną i kontaktem poprzez e-mail jest przekazywana do zewnętrznych firm IT, co ułatwia  odbycie stażu, praktyk oraz zdobycie pracy jako programista/devops Java/Jakarta EE. Lista najlepszych studentów jest przekazywana do wszystkich firm IT zajmujących się tworzeniem oprogramowania, które tylko wyrażą chęć współpracy (wystarczy kontakt poprzez e-mail z autorem strony).

Rekomendacje i opinie firm z sektora IT dotyczące projektów SSBD:

23.06.2023, IDEMIA: przedmiot SSBD uzyskał dwuletnią rekomendacje od firmy IDEMIA w ramach Łódzkiego Klastra ICT.

06.02.2020, Allegro : "Współpraca, projektowanie, programowanie oraz ciągła nauka i poszerzanie swoich umiejętności są kluczowymi wartościami, które można nabyć dzięki uczestniczeniu w Sieciowych Systemach Baz Danych. Bardzo dobrze odzwierciedlają wartości, które trzeba opanować, aby odnaleźć się w realiach, które postawią przed studentami przyszli pracodawcy. W Allegro cenimy sobie osoby otwarte, zaangażowane w pracę oraz z dużą wiedzą programistyczną. Projekt, który wykonuje się w trakcie SSBD, ukazuje wyzwania jakie można spotkać w codziennej pracy. Podział na kilkuosobowe zespoły, w których jest lider oraz praca z systemami do zarządzania projektami (Jira/Bitbucket) pozwalają poznać realne sposoby pracy oraz wspólnego rozwiązywania problemów. Dodatkowo wiedza techniczna z zakresu Javy/JEE, architektury systemu czy wersjonowania kodu, z wykorzystaniem repozytorium GIT, nabyta podczas trwania projektu będzie pozytywnym aspektem na rozmowie rekrutacyjnej w wielu firmach."

09.02.2019, Transition Technologies PSC "Sieciowe systemy baz danych (SSBD) to przedmiot, który cieszy się dużym zainteresowaniem wśród studentów Politechniki Łódzkiej. Jednym z najistotniejszych czynników zachęcających do uczestnictwa w zajęciach, są ciekawe projekty laboratoryjne, profesjonalne podejście oraz duże zaangażowanie prowadzących. Studenci uczestniczący w zajęciach mają możliwość pracowania z najnowszymi technologiami, Java Enterprise Edition oraz z korzystania z takich narzędzi jak system rejestracji zadań Jira. Z punktu widzenia pracodawcy niezmiernie istotnym jest fakt, iż studenci pracują w grupach, mają przypisane odpowiedzialności, dzięki czemu są lepiej przygotowani do pracy na komercyjnych projektach. Jesteśmy przekonani, że aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotuje studentów do podjęcia wymarzonej pracy w firmach informatycznych."

18.08.2016, HP Enterprise: "Najlepszą rekomendacją dla przedmiotu Sieciowych Systemów Baz Danych (SSBD) i potwierdzeniem wartości praktycznych doświadczeń zdobytych podczas realizacji projektów SSBD są bardzo dobre wyniki absolwentów aktualnie pracujących w Hewlett Packard Enterprise. Z jednej strony przedmiot daje możliwość pracy z najnowszymi technologiami baz danych, serwerów aplikacji,  Java EE oraz wprowadza w zasady właściwych rozwiązań architektonicznych i modelu warstwowego, a także uczy kontroli i utrzymywania kodu aplikacji oraz współdziałania przy użyciu narzędzi pracy grupowej. Z drugiej strony, co jeszcze ważniejsze, wdraża studentów w projektowy tryb pracy, pokazuje fazy realizacji projektów, rozwija kreatywność przy rozwiązywaniu realnych problemów oraz uczy odpowiedzialności za jakość oraz termin dostarczenia gotowego rozwiązania. Łącząc te doświadczenia absolwenci przedmiotu SSBD są gotowi od pierwszego dnia pracy do działania przy rzeczywistych projektach, nawet w wymagającym międzynarodowym otoczeniu. A jeśli zadania projektowe będą wymagać pracy w innym środowisku programistycznym czy systemowym, to są oni w stanie w krótkim czasie opanować nowe narzędzia i technologie. Biorąc pod uwagę powyższe absolwenci Politechniki Łódzkiej, wydziału FTIMS, a w szczególności przedmiotu SSBD są poszukiwanymi kandydatami oraz cenionymi pracownikami dla firmy Hewlett Packard Enterprise." 

06.06.2016, Cybercom Poland: "Najlepszą oceną przedmiotu Siecowe Systemy Baz Danych są jego absolwenci, którzy posiadają bardzo solidne podstawy w tworzeniu aplikacji w technologii Java Enterprise Edition w architekturze trójwarstwowej, co umożliwia im podjęcie pracy na projektach komercyjnych w przyszłości. Dodatkowo, wykorzystanie narzędzi Jira, Confluence czy GIT jako repozytorium kodu jest dużym plusem z punktu widzenia pracodawcy, gdyż praktycznie te same narzędzia są wykorzystywane na projektach. Nie wspominając już o pracy grupowej, która jest jednym z kluczowych aspektów, nie tylko w projektach prowadzonych w zwinnych metodykach zarządzania projektami. Wykonanie projektu wymaga naprawdę dużego nakładu pracy. Warto podkreślić, że praca przy takich rozwiązaniach uczy realizowania zadań zespołowo od początku do końca. Przedmiot SSBD z pewnością wyróżnia się tym, że jego uczestnicy mają niepowtarzalną szansę na realne budowanie projektu. Pokazuje jak ważna jest współpraca w grupie, podział na role i wywiązywanie się ze swoich zadań. Zajęcia wyróżniają się także tym, że dotykają praktycznych aspektów tworzenia oprogramowania i pokazują jak może wyglądać realna praca programisty."

15.12.2015, Sii: "Przedmiot Sieciowe Systemy Baz Danych jest jednym z nielicznych jaki daje szansę studentom na przygotowanie się do wyzwań obecnego rynku pracy. Osoby uczestniczące w zajęciach SSBD mają szansę zetknąć się z najnowszymi technologiami jakie w chwili obecnej są wykorzystywane na rynku w tym Java Enterprise Edition, a także system rejestracji zadań JIRA czy serwer aplikacji Glassfish. Wiedza jest dostarczana studentom nie tylko w formie wykładów, osoby uczestniczące w przedmiocie SSBD mogą ją wykorzystać przygotowując projekty zaliczeniowe. I właśnie ten element stanowi dużą wartość dodaną, gdyż pozwala słuchaczom na praktyczne zapoznanie się z procesem powstawania oprogramowania, ale także daje sposobność na zdobycie umiejętności pracy w zespole oraz pod presją czasu. Wymienione powyżej elementy czynią sam przedmiot jak i jego absolwentów niezwykle atrakcyjnym wśród potencjalnych pracodawców z sektora IT."

04.08.2015, Mobica: "Doświadczenie oraz umiejętności zdobyte podczas realizacji projektów w ramach przedmiotu Sieciowe Systemy Baz Danych (SSBD) dobrze przygotowują studentów do wejścia na rynek pracy. Mają możliwość zapoznania się z realiami pracy w grupie na stanowiskach związanych z wytwarzaniem oprogramowania w technologii JavaEE, jednak bez ograniczania sie tylko do niej. Czynnikami, które dodają niezbędnych elementów rzemiosła programisty są praca z repozytorium (wykorzystanie bardzo popularnego i cenionego systemu kontroli m.in.wersji GIT oraz systemu do zarządzania repozytorium Stash), przygotowanie dokumentacji technicznej z wykorzystaniem Wiki, wykorzystanie systemu zarządzania projektami JIRA oraz podział organizacyjnej odpowiedzialności uczestników projektu (np. lidera zespołu czy też osoby odpowiedzialnej za testowanie aplikacji). Wszystkie te elementy są obecne podczas realizacji projektu SSBD, co czyni go niezwykle przydatnym pod kątem przygotowania studentów do podjęcia pracy na stanowiskach inżynierów oprogramowania. Dodatkowo wybór języka programowania Java (a w szczególności technologii JavaEE) sprawia, że absolwenci Politechniki Łódzkiej, którzy ukończyli przedmiot SSBD, są poszukiwaną grupą specjalistów na rynku pracy. Natomiast nacisk położony na terminowość wykonania projektów pokazuje studentom jak ważne są aspekty biznesowe w realizowanym projekcie.Treści programowe przedmiotu SSBD oraz, przede wszystkim, jego realizacja są elementami niezbędnymi, dla przyszłych inżynierów oprogramowania, a w szczególności programistów języka Java oraz technologii JavaEE."

01.03.2015, PKP Informatyka: "W ramach przedmiotu SSBD ciekawe tematy projektów których celem jest zaprojektowanie i zrealizowanie aplikacji sieciowej w trójwarstwowej architekturze Java EE (ang. Java Enterprise Edition) współpracującej z relacyjną bazą danych bardzo dobrze przygotowują studenta do wejścia na rynek pracy. Zarówno Java Enterprise Edition, system zarządzania relacyjnymi bazami danych PostgreSQL, serwer aplikacji Glassfish czy Maven jako narzędzie automatyzujące budowę oprogramowania na platformę Java są używane w Pionie Budowy Produktów w PKP Informatyka podczas wytwarzania nowych produktów czy fazy ciągłej integracji. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na możliwość pracy grupowej w ramach projektów SSBD gdyż jak wiemy teamwork jest bardzo ważnym "narzędziem" w pracy programistów. Wiele firm stawia na zespoły a nie indywidualistów. Także bardzo dobry wpływ na przygotowanie studenta do podjęcia pracy ma nacisk w trakcie realizacji projektów na terminowość oddawania poszczególnych komponentów produktu, bezpieczeństwo danych oraz spójność danych gdyż klienci PKP Informatyka w tracie realizacji/wdrażania produktu nie dopuszczają możliwości przekroczenia terminu oddania poszczególnych komponentów czy wystąpienia problemów z bezpieczeństwem i spójnością danych."

31.10.2014, Accenture: "Przedmiot SSBD łączy w spójną całość wiedzę zdobywaną w trakcie studiów. Są to zarówno elementy technologiczne jak bazy danych, warstwa aplikacyjna, sieciowa, bezpieczeństwo, itd. Podejście takie pozwala studentom zrozumieć istotne mechanizmy działające w każdej z warstw oprogramowania oraz uczy jak powiązać ze sobą różne technologie. Jednocześnie zadanie polegające na realizacji pełnego projektu wymusza poznanie różnych aspektów związanych z samym procesem powstawania oprogramowania jak zbieranie i analiza wymagań, projektowanie, budowanie i testowanie rozwiązania. Należy przyznać, iż wybrane technologie są zgodne z rozwiązaniami używanymi obecnie w przemyśle IT, a podejście projektowe zbliżone do rzeczywistego cyklu tworzenia oprogramowania. Dodatkowo przedmiot ten uczy pracy w grupie, co nie jest bez znaczenia mając na uwadze przyszłe zatrudnienie absolwentów. Wymagania postawione przez prowadzących są bardzo precyzyjne i odpowiednie do zakresu zadania. Z relacji absolwentów wiemy, że są też konsekwentnie egzekwowane na zaliczeniu. Podsumowując - bardzo wysoko oceniamy sam przedmiot oraz sposób prowadzenia zajęć i egzekwowania wiedzy."

7.07.2013, Comarch: "Przedmiot naszym zdaniem, jako jeden z nielicznych najlepiej przygotowuje studentów do przyszłej pracy w firmach zajmujących się wytwarzaniem oprogramowania na łódzkim rynku pracy i nie tylko. Przede wszystkim jego forma, czyli realizacja projektu w grupie przygotowuje studentów do realiów pracy w zawodzie programistów, analityków, inżynierów jakości oprogramowania. Dla firm informatycznych, które realizują wysoce pracochłonne i złożone projekty praca w grupie to podstawowy element egzystencji pracownika w firmie. Zauważamy, że forma prowadzenia SSBD przygotowuje studentów do: pracy w grupie; planowania i organizowania pracy; podejmowania decyzji grupowych; rozwiązywania problemów komunikacyjnych w grupie, w tym konfliktów; samooceny pracy; Kolejna ważna podkreślenia zaleta zajęć SSBD to stosowane technologie oraz podział na warstwy systemowe prowadzonych projektów. Taka specyfika projektów oraz technologii najbardziej zbliżona jest formie aplikacji tworzonych w firmie Comarch (zapewne nie tylko). Wierzę, że żaden inny przedmiot nie jest tak zbliżony do przyszłej pracy większości studentów jak właśnie SSBD."

Opinie studentów dotyczące projektów SSBD

Od 2013 roku uczestnicy projektów SSBD przedstawiają swoje opinie w anonimowym kwestionariuszu na platformie WIKAMP, zainteresowanych zapraszam na godziny konsultacji w celu przejrzenia opinii z różnych lat o projektach SSBD. Opinie uczestników poprzednich edycji SSBD dostępne są w wynikach anonimowych ankiet w kursie SSBD-info na platformie WIKAMP oraz w zamieszczonych poniżej komentarzach. Poznanie opinii uczestników poprzednich edycji projektów SSBD wymaga rozwinięcia listy komentarzy poprzez kliknięcie w umieszczone na dole wpisu słowo "Komentarze"), co jest dostępne tylko dla uwierzytelnionych użytkowników platformy WIKAMP.



 

[ Zmodyfikowano: piątek, 8 marca 2024, 17:37 ]
 
dr inż. Michał Karbowańczyk
Napisane przez: dr inż. Michał Karbowańczyk (piątek, 19 czerwca 2015, 15:59)
Wpis widoczny dla wszystkich na świecie

100% szczęścia

 
Wpis widoczny dla wszystkich na świecie

Działający plik sun-resources.xml dla SSBD2015.

Testowane na serwerze lokalnym, NB 8.0.2, GF 4.1.